(انتشارات اول و آخر ( چاپ و فروش کتاب معماری

میدان انقلاب- کوچه جنتی(مترو)- بن بست فرسار-پلاک 3 -واحد 1 -66127266-66127083

ترجمه و انتشار کتاب «باوهاوس»، اثر ماگدالنا دروسته

کتاب «باوهاوس» اثر ماگدالنا دروسته با ترجمه نغمه نظرنیا منتشر شد. این کتاب جلد نهم از مجموعه «مشاهیر معماری» انتشارات هنر معماری قرن، ناشر تخصصی کتاب‌های معماری و طراحی داخلی است. این کتاب در انتشارات اول و آخر موجود است.


این کتاب با زیرعنوان «۱۹۳۳-۱۹۱۹/ اصلاح و آوان-گارد» به بررسی تاریخچه مدرسه هنری «باوهاوس» در آلمان و نحوه فعالیت دانشجویان و استادان آن اختصاص دارد.
مدرسه باوهاوس یکی از مهم‌ترین آغازگران جنبش مدرنیسم و از سردمداران استفاده از فرم‌های پایه(مربع، مثلث و دایره)، رنگ‌های اصلی (آبی، قرمز و زرد) ، اثاثیه لوله‌ای شکل از جنس فولاد ، معماری مکعبی سفید و کارکردگرایی بوده است.
باهاوس متعلق به طیف سیاسی چپ بوده و ابتکارات مدرن آن در دوره رایش سوم با وجود اتهامات و برچسب‌هایی چون «بلشویست فرهنگی»، «انترناسیونالیست» و «یهودی»، بسیار مورد استفاده رژیم نازی قرار می‌گرفته است.
ماکس بیل در سال ۱۹۵۱ درباره این مدرسه می‌گوید: «باوهاوس در آلمان امروز به یک اسطوره تبدیل شده است.» در پیش‌گفتار کتاب در همین ارتباط می‌خوانیم: «جنبه‌های گوناگون باوهاوس در مقام یک مدرسه بسیار بیش از آن چیزی بود که از اصطلاح «افسانه‌ی باوهاوس» به ذهن خطور می‌کرد...»
والتر گروپیوس اولین مدیر مدرسه باوهاوس در سال ۱۹۱۹، سال تاسیس این مدرسه، بیانیه‌ای با عنوان «باوهاوس» گرد آورد که مجموعه‌ای بود از ایده‌های مختلف در مورد آموزش غیر آکادمیک و اصلاح مدارس هنر. وی در این بیانیه ضرورت همکاری بین هنرمندان و صنعتگران را اعلام کرد و در این راه، بار دیگر ایده سنتزی را به‌خدمت گرفت که به دوره ورک‌بوک او بازمی‌گشت.
اصول زیباشناختی که پیش از ترک باوهاوس به‌وسیله گروپیوس در سال ۱۹۲۸ در آن به‌وجود آمده بودند، تا امروز نیز شاخصه «سبک باوهاوس» شمرده می شوند. طرح‌هایی که معمولا پیچیده و مرکب بودند، بر هویتی ماشین‌وار تاکید می‌کردند و در تقابل آشکار با فرم‌های منسجم و شناور قرار می‌گرفتند.
نویسنده درسراسر این کتاب، به بررسی دوره‌های مختلف مدیریتی در باوهاوس ، سیر تحول فعالیت‌ها و رویکردهای این مدرسه بین سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳، تاثیرات جریان‌های سیاسی و همچنین دلایل منحل شدن آن پس از بسته‌شدنش به‌دست نازی‌ها پرداخته است.
کتاب علاوه بر پیش‌گفتار شامل ۳۲ بخش با عناوینی چون «والتر گروپیوس و خط مشی وی برای باهاوس»، «ریشه‌های رادیکالیسم هنری»، «بیانیه‌ی باوهاوس، ۱۹۱۹»،«دوره‌های مقدماتی»، «کارآموزی و دیپلم»، «کارگاه‌ها»، «آموزه‌‌ی فرم، آموزه‌ی صنعتگری»، «اساتید و اساتید جوان»، «زنان، مردان، زوج‌ها»، «از اکسپرسیونیسم تا کانستراکتیویسم»، «نظریه‌های طراحی»، «ایده‌هایی برای ساخت خانه»، «دفتر مدیر در وایمار، ۱۹۲۴» و «ساختمان باوهاوس در دساؤ، ۱۹۲۵-۱۹۲۶» است.
از دیگر عناوین کتاب می‌توان «معماری مسکونی نوین»، «اصلاح‌طلبی و آوان- گارد با مدیریت گروپیوس»، «مدیریت هانس مایر»، «تغییر اساتید»، «طراحی علمی»، «تدارک برای مردم و نه تجمل»، «مدیریت میس وان در روهه»، «تنش‌های سیاسی»، «ساختارهای جدید»، «نازی‌های علیه باوهاوس» و «سخن آخر: افسانه‌ی باوهاوس» را نام برد.
در بخش «نظریه‌های طراحی» درباره رویکردهای این مدرسه می‌خوانیم: «تا زمانی که گروپیوس مدیر باوهاوس بود، شکل‌های پایه و رنگ‌های اصلی، همچنان در حکم نوعی الفبای طراحی در کارگاه‌ها بودند. رنگ‌های اصلی و شکل‌های پایه قصه‌ای طولانی دارند. رد آن‌ها را می‌توان در قرن نوزدهم در تئوری‌های (یوهان هاینریش) پستالوتسی، نظریه‌پرداز پداگوژیک سوئیسی پیدا کرد و همچنین در آثار نقاشان پوئن‌تیلیست (=نقطه‌پرداز) فرانسوی. »
در باوهاوس خصوصیات مختلفی به هرکدام از فرم‌های اصلی نسبت داده شد و به اعتقاد نویسنده این مسئله نقطه عزیمت آموزش‌های کاندینسکی و کله بوده است. دروسته در این‌باره می‌نویسد: «نظریه رنگی که ایتن، کله و کاندینسکی کار خود را بر پایه‌ی آن قرار دادند، از سیستم‌های رنگی توسط ی. و. گوته، ف. اُ. رونگه و آ. هولتسل سمت و سو گرفته بود. ایتن و کاندینسکی رنگ را به فرم مرتبط می کردند، درحالی‌که کله این کار را نکرد.»
در بخش آخر کتاب نیز که «افسانه‌ی باوهاوس» نام دارد درباره سبک باوهاوس می‌خوانیم: «زمانی‌که باوهاوس در سال ۱۹۳۳ بسته شد، اصطلاح «سبک باوهاوس» در روزنامه‌های آلمانی و مجلات تخصصی کاملا جا افتاده بود. بازگشایی مدرسه در سال ۱۹۲۶ توجه عموم را بیش از پیش جلب کرد. گروپیوس عکس‌های متعدد و منحصربه‌فردی برای مجله معماری «باو ولت» و مجله مردم‌پسند «داس ایلوستریرته بلات» فراهم آورد. با این کار او هم کنجکاوی محفل‌های حرفه‌ای و تخصصی را ارضا کرد و هم خوانندگان مجلات مصور را، که تعدادشان روزبه روز رو به افزایش بود.»
همچنین در انتهای این بخش درباره چرایی افسانه خواندن باوهاوس آمده است: «تاویل دوباره «باوهاوس» توسط گروپیوس، آن‌را به ایده‌ای تقلیل داد که معمولا از آن به‌عنوان افسانه یاد می‌شود. نباید از یاد برد که این افسانه توسط گروپیوس ساخته شده است. او اطمینان می‌داد که ... با وجود چند پژوهش منتقدانه درباره‌ی این مدرسه، هنوز این تصویر از باوهاوس، قوه‌ی اسطوره‌ای خود را از دست نداده است. »

+   پویا ریاضی خواه ; ۱٢:٠٩ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٢٧ تیر ۱۳۸٩

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir