(انتشارات اول و آخر ( چاپ و فروش کتاب معماری

میدان انقلاب- کوچه جنتی(مترو)- بن بست فرسار-پلاک 3 -واحد 1 -66127266-66127083

برداشتی آزاد از کتاب معماری: فرم، فضا، نظم/ نوشه فرانسیس دی کی چینگ

در ترم های اولیه در آکادمی های معماری ایران (دانشگاه ها) با دانشجویان این رشته در باره اصول صحبت میشه، اصول معماری(طراحی) حرف از تقارن، تناسب، تکرار و ریتم،


20070802_pid35763_aid35756_chingicon_w600.jpg


اصول
برداشتی آزاد از کتاب معماری: فرم، فضا، نظم/ نوشه فرانسیس دی کی چینگ


 

 

در ترم های اولیه در آکادمی های معماری ایران (دانشگاه ها) با دانشجویان این رشته در باره اصول صحبت میشه، اصول معماری(طراحی) حرف از تقارن، تناسب، تکرار و ریتم، سلسله مراتب و ... این اصول خواه ناخواه در طرح معماری ما نهفته هست بی آنکه توجه خاصی به آن داشته باشیم مثلا ممکن هست من در طرح یک پاویون یا یک مرکز تفریحی هیچ وقت تقارن رو کانسپت خودم تعریف نکنم اما اگر واقعا دید معماری داشته باشم این تقارن در روح معماری من نهفته است حتی به اندازه تقارن یک راه رو در نحوه چیدمان اسباب و اثاثش! به همین خاطر این اصول نه تنها در روند طراحی ما مهم خواهند بود بلکه وقتی با یک اثر معماری روبرو می شویم در همون نگاه اول با تجزیه های اصولی خواهیم دید که پیچیدگی ها خود از سادگی ها زاده می شوند! در فصل هفتم کتاب آقای چینگ در باره اصول صحبت شده از جمله:

http://s2.postimage.org/TsAyylA.jpg

محور:
محور یک خط ممتد هست که دو انتهای آن بسته و عناصر معماری پیرامون این محور می تونند با تقارن یا بی تقارن چیده شده باشند.

http://s2.postimage.org/TsACvMS.jpg

هرگاه تاکید در این محور مورد نظرتون باشه بهتر هست دو انتهای محور رو با بناهای تاکیدی فضا سازی کنید تا تاکیدتان بیشتر به رخ ناظر کشیده بشه!

http://s2.postimage.org/TsAEVWA.jpg

شما نه تنها این محور رو می تونین در پلان استفاده کنین بلکه می تونین در حجم و نمای یک اثر معماری بکار ببرید که این اتفاق در مقیاس های قابل قبول شاید صد ها سال دیگر که  فولاد تاب تحمل میلیون ها تن وزن معماری را نخواهد داشت اتفاق بیافتد!

تقارن:
بیان شده که تقارن به دو صورت اتفاق می افتد یکی تقارن خطی و دیگری تقارن مرکزی یا شعاعی

http://s2.postimage.org/TsA_UhS.jpg

از اوانجایی که معنی تقارن یعنی تکرار برابر ولی با این حال گاهی تقارنی نابرابر اتفاق می افته ممکن هست فقط قسمتی از اثر معماری ما دچار تقارن باشه نه همه آن!

http://s2.postimage.org/TsB00Mi.jpg

معتقد هستم که تقارن موضوعی دوجانبه هست هم عقلانی است و هم احساسی و قلبی است! وقتی یه بنای نا متقارن می بینیم زود احساس می کنیم که یه قسمتش احتمال داره ریزش کنه این یعنی احساس و احساس اشتباهش بیشتر هست! در حالی که قبل از این احساس باید سوال می کردیم که چطور این بنا سرپاست؟! با اینکه تقارن ایستایی نداره؟! و جواب این سوال یعنی تقارن ایستایی و این جواب عقلانی است و تقارن حاصل از این عقلانیت پذیرفتنی.

http://s2.postimage.org/TsB9Go9.jpg

پس وقتی معماری را مورد بررسی قرار می دهیم اصولی هستند که اصلا و ذاتا بی اصول می باشند!

سلسله مراتب:
شاید نزدیک ترین معنی قابل فهم به این اصل همان معنی شاخص کردن باشه و آقایون این اصل را خوب بلد هستن! تو یه ملت دانشجو خوب می تونن شاخص مورد نظر رو شاخص کنند! تا عالم و آدم بدون که ایشون عاشق هستند! این اصل رو اگه بتونیم در معماری به نحو احسن جاری کنیم اونوقت معلوم می شه که ما عاشق همون مشخصه ناب هستیم که در میان انبوه اشکال و احجام فقط آن شکل یا آن حجم برامون مهم هست و مهم بودن آن بستگی به هزار و یک دلیل دارد!

http://s2.postimage.org/TsACejS.jpg

که می تونیم به گوناگونی های زیادی شاخص بودن رو نمایش بدیم
تغییر شکل، بزرگی و کوچکی، جدابودن از کل و در عین حال از کل بودن و اینکه آقایون خوب می دونن خال ابرو یعنی چی!؟...

http://s2.postimage.org/TsBjg0J.jpg

عامل مفروض:
شاید مهمترین توجهی که باید صرف کرد عامل مفروض هست

http://s2.postimage.org/TsBophi.jpg
اون خط فیروزه ایی رو در نظر بگیرید ببینید چطور چشم ها بینی گوش ها ابرو ها در راستای آن منظم چیده شده اند! ما هیچ وقت اون خط رو به صورت فیزیکی ندیده ایم اما همیشه احساس می کنیم مگر اینکه شما:

http://s2.postimage.org/TsBsuc0.jpg
عامل مفروض سیماهای گوناگونی داره گاهی به صورت یک خط می تونه نمایشی نظامی از چیدمان پیرامونی داشته باشه دوستان این خط را با خط محور اشتباه نگیرید! گاهی عامل مفروض می تونه یک صفحه باشه که عوامل دیگر معماری رو در خودش جا بده یا سرپناهش باشه!


http://s2.postimage.org/TsAClOi.jpg

ریتم:
تکرار هماهنگ و منظم همین!

http://s2.postimage.org/TsBFbSS.jpg

تکرار:
تعریف بنیادینش همان ریتم هست با این تفاوت که نوعی بی هماهنگی اولیه وجود دارد و نوعی ایهام گونه هست در واقع دور و نزدیکی دارد!

http://s2.postimage.org/TsBFjmi.jpg

می تونه بزرگ وبزرگ بشه یا برعکس که این خود تکرار هست، می تونه دو شکل یا چند شکل و یا چند عنصر غیر متشابه در یک فرایندی به نوبت خودنمایی کنند و یا اینکه تکرار می تونه در بافت های متشابه هم بیان بشه سه شکل پنج ضلعی و دایره و مربع اشکال مشابهی نیستند و تکرارشان فقط در بافتشان هست همان علامت ضربدر!

تغییر شکل:
از شکوفه تا میوه فاصله ایی است به نام زمان که این زمان خودش رو مثل ما انسان ها در جسمی بنام تغییر نشون می ده ما انسان هایی که برای نشون دادن خودون در قاب جسم از جنس گوشت و استخوانیم!

http://s2.postimage.org/TsACqNA.jpg

همیشه به تغییر بیاندیشید اگر به معماری صد سال گذشته نظر بیافکنیم خواهیم دید که جوانه های افکار مدرن طلبانه فلاسفه آنهایی که عقل را به سخره گرفتند آنهایی که از مرز دریافت های باطنی و قلبی چون شتر انژکتوری  با سوخت هیدروژنه چنان گذشتند که خار مغیلان هم متوجه آنها نشد برای من برای تو چیزی جز تغییر ره آوردی نداشته اند تغییری که مجبوریم و این اجبار حقیقتی است که همه ی مردم این دنیا آن را زندگی می نامند.

با تشکر
محسن پوراکبری

+   پویا ریاضی خواه ; ۱٢:٢٥ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٢٧ تیر ۱۳۸٩

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir