منابع کنکور کارشناسی ارشد معماری در سال 1390

مقدمه:

پیشینه معماری ایران به حدود ۱۰۰۰ سال پیش از اسلام می‌رسد و پس از ظهور این دین نیز تاکنون شاهد بیش از ۱۴۰۰ سال معماری ایرانی- اسلامی هستیم. از قدیم‌الایام معماری ایران دارای دو نظام کلی آموزش بوده است. یکی از این دو، نظام آموزش سنتی معماری است، که ریشه در قرون و اعصار دارد و انتقال اطلاعات و مفاهیم در ان به‌صورت سینه به سینه، مدیدی و مدادی انجام پذیرفته است و نظام دوم، با ظهور مدارس معماری در ایران و تحت عنوان نظام آموزشی آکادمیک و کلاسیک بوجود آمده است. اهمیت بازشناسی آموزش معماری در کشور نیز آنجا بیشتر جلوه می‌نماید، که غالباً در مقام مقایسه معماری و معماران معاصر با معماری و معلمان گذشته بر می‌آییم. این در حالی است که معمار معاصر را محصول آموزش دانشکده‌های معماری امروزی و معمار گذشته را حاصل آموزش سنتی معماری می‌پنداریم.

گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته درکارشناسی ارشد

رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های معماری-معماری، معماری-منظر، تکنولوژی معماری، معماری-انرژی، معماری-مرمت بناها و بافت‌های تاریخی و معماری-مدیریت پروژه و ساخت و ...است.

معماری-معماری

در این گرایش در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان کارشناسی که با مبانی طراحی و درک فضا و نحوه‌ی تلفیق جنبه هنری طراحی پروژه‌های مختلف، با مسائل فنی آشنا شده‌ و چند پروژه طراحی‌ کرده‌اند، حال در مقطع ارشد به صورت حرفه‌ای نحوه‌ی برخورد و کاربرد مبانی نظری را در پروژه‌های مختلف، تجربه می‌کنند.

توانایی‌های لازم برای ادامه تحصیل در این رشته:

معماری رشته‌ای به قدمت تمدن بشری است و در قرن اخیر در دانشکده‌های هنر سراسر دنیا آموزش معماری صورتی نو به‌خود گرفته است. معماری رشته‌ای مابین هنر و فن است و تأکید بر قسمت هنری یا قسمت فنی آن در دانشکده‌های مختلف متفاوت است. دانشجوی معماری باید در کنار داشتن تجسم قوی و سلیقه‌ی هنری، از درکی عمیق از ایستایی و هندسه نیز برخوردار باشد. در کنار آن آشنایی با علوم اجتماعی، فلسفه، تاریخ و… نیز برای دانشجویان در ادامه تحصیل مورد نیاز است. دانشجویان باید در خلق فضاهای مطلوب با توجه به ویژگی‌های هر پروژه مهارت کافی داشته باشند و توانایی ارائه و به تصویر کشیدن این فضاهای ذهنی را کسب کرده باشند که این خود درک عمیقی از فضای سه بعدی و پرسپکتیو را طلب میکند. در مقطع کارشناسی ارشد، مبانی نظری و نحوه استفاده و طراحی بر اساس مبانی نظری و فلسفی مورد تأکید قرار می‌گیرد. لذا از فارغ‌التحصیلان این مقطع انتظار می‌رود تا مبانی نظری آموخته شده را به خوبی در حرفه و محیط کار به مرحله اجرا بگذارند.

چه کسانی برای ادامه تحصیل در این رشته اقدام نکنند !

ورود به دوره‌ی کارشناسی ارشد معماری به کسانی که مدرک کارشناسی آن‌ها غیر از معماری است توصیه نمی‌شود چراکه در دوره ارشد با فرض توانایی بالای دانشجویان به طراحی معماری و درک فضا، بیشتر کار بردن مبانی و مفاهیم معماری (که فرد پیش از این آموخته) مورد تاکید قرار می‌گیرد.

زمینه‌های اشتغال:

نیاز به فارغ‌التحصیلان معماری-معماری در سطح کشور از کارفرمایان خصوصی در پروژه‌های کوچک و بزرگ تا کارفرمایان دولتی (فرمانداری‌ها، استانداری‌ها، شهرداری، وزارت‌خانه‌ها) در پروژه‌های عظیم متغییر است. اگرچه در سال‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر ظرفیت پذیرش دانشجویان معماری و ایجاد این رشته در دانشگاه‌های مختلف بوده‌ایم اما نیاز شدید کشور در بخش ساخت و ساز و کمبود ساختمان‌های مختلف به ویژه بناهای مسکونی، بازار این رشته را پر رونق کرده‌است.

فارغ‌التحصیلان در رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد توانایی طراحی پروژه‌های مختلف از مقیاس‌های متفاوتی نظیر مسکونی، تجاری و فرهنگی تا پروژه‌های بزرگ در مقیاس شهری چون طراحی فرودگاه، استادیو‌های ورزشی، برج‌های مسکونی و اداری و … را دارند. به دلیل ویژگی‌های مختلفی که در این رشته وجود دارد و درگیری آن با موضوعاتی چون جامعه‌شناسی، فلسفه، هنرهای تجسمی و .. فارغ‌التحصیلان این رشته به حوزه‌های مختلف هنری دیگر نیز اشراف دارند. در حقیقت مهندس معماری در تیم‌های طراحی پروژه‌های معماری به عنوان عامل ارتباطی تخصص‌های مختلف و هدایت کننده گروه طراحی فعالیت می‌کند و بر جنبه‌های مختلف هنری و فنی هر پروژه کاملا مسلط است. به همین دلیل این متخصصان معمار هستند که خالق اصلی بناها و فضاهای شهری‌اند. اگرچه در هر پروژه متخصصان دیگری چون عمران، تاسیسات و … نیز حضور دارند.

 جدول گرایش ها و ضرایب مجموعه معماری

 گرایش ها و ضرایب(سراسری)

ردیف

مواد امتحانی و ضرایب

گرایش ها

زبان عمومی و تخصصی

دروس فنی ساختمان

دروس تاریخ و مبانی نظری

درک عمومی معماری

درک عمومی معماری منظر

پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری)

پروژه عملی طراحی

مهندسی معماری

2

3

2

3

1

5

0

معماری منظر

2

1

2

1

3

0

5

معماری اسلامی

2

2

2

2

1

5

0

مطالعات معماری ایران

2

3

2

3

1

0

0

بازسازی پس از سانحه

2

3

2

3

1

5

0

معماری داخلی

2

3

2

3

1

5

0

 ظرفیت مجموعه معماری (سراسری)

 

گرایش ها

روزانه

شبانه

بین‌الملل

غیر انتفاعی

تهران

شهرستان

تهران

شهرستان

تهران

شهرستان

تهران

شهرستان

مهندسی معماری

98

57

19

23

15

15

-

15

معماری منظر

23

-

7

12

-

-

-

-

معماری اسلامی

-

15

-

-

-

-

-

-

مطالعات معماری ایران

10

10

-

2

-

-

-

-

بازسازی پس از سانحه

10

-

-

-

-

-

-

-

معماری داخلی

-

7

-

7

-

-

-

-

 مجموعه معماری

دوره

کد محل تحصیل

نام دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی محل تحصیل

ظرفیت نیمسال

ملاحظات

اول

دوم

1352- مهندسی معماری (کد گرایش 1)

روزانه

8143

دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) – قزوین

6

-

 

روزانه

8144

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

10

-

ویژه فرهنگیان رسمی و پیمانی آموزش و پرورش

روزانه

8145

دانشگاه تربیت مدرس

5

-

گرایش طراحی منظر

روزانه

8146

دانشگاه تربیت مدرس

5

-

گرایش فنی

روزانه

8147

دانشگاه تهران

8

-

 

روزانه

8148

دانشگاه زنجان

6

-

 

روزانه

8149

دانشگاه شهید بهشتی

20

-

 

روزانه

8150

دانشگاه شیراز

9

-

 

روزانه

8151

دانشگاه علم و صنعت ایران

10

-

گرایش معماری پایدار- فاقد خوابگاه خواهران و متأهلین

روزانه

8152

دانشگاه علم و صنعت ایران

10

-

گرایش معماری فضاهای آموزشی و فرهنگی- فاقد خوابگاه خواهران و متأهلین

روزانه

8153

دانشگاه علم و صنعت ایران

10

-

گرایش معماری فضاهای بهداشتی درمانی- فاقد خوابگاه خواهران و متأهلین

روزانه

8154

دانشگاه علم و صنعت ایران

10

-

گرایش معماری فناوری- فاقد خوابگاه خواهران و متأهلین

روزانه

8155

دانشگاه علم و صنعت ایران

10

-

گرایش معماری مسکن- فاقد خوابگاه خواهران و متأهلین

روزانه

8156

دانشگاه گیلان – رشت

10

-

فاقد خوابگاه

روزانه

8157

دانشگاه هنر اصفهان

10

-

خوابگاه خودگردان

روزانه

8158

دانشگاه هنر تهران

7

-

محل تحصیل کرج

روزانه

8159

دانشگاه یزد

9

-

 

شبانه

8160

دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)- قزوین

4

-

 

شبانه

8161

دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)- قزوین

5

-

شیوه آموزش محور

شبانه

/ 2 نظر / 16 بازدید
سعيد جون

سلام آموزنده و مفيد بود. ممنون از لطف تان.

شمس

سلام لطفا اگه امكان پذيره در مورد رشته طراحي فضاهاي آموزشي توضيح بفرماييد اين رشته در مقطع ارشد معماري آزاد وجود دادره.سپاس